Isnin, 9 Mei 2016


Kebijaksanaan Perlambangan Pantun Perlambangan Alam Dalam Pantun
Oleh: Hani Najwa Radzi

Pantun merupakan pencapaian terindah yang tertinggi dalam seni. Hampir keseluruhan pantun Melayu menggunakan perlambangan flora dan fauna sebagai kombinasi dan organisasi yang harmoni pada bunyi. Perlambangan alam flora dan fauna ini sering muncul dalam pembayang pantun. Perlambangan flora dan fauna sebenarnya adalah mewakili ‘world view’ masyarakat melayu. Hal ini kerana, pada zaman dahulu masayarakat Melayu bekerja yang berkaitan dengan alam flora dan fauna seperti seorang petani, nelayan dan pemburu. Oleh itu, banyak perlambangan flora dan fauna digunakan oleh Masyarakat Melayu ini untuk mel-ambangkan, mengkritik, menasihati tindak-tanduk seseorang.

Perlambangan Flora
Perlambangan flora sememangnya digunakan secara meluas dalam menghasilkan pan-tun. Alam realiti ini memainkan peranan dalam penggubahan sesebuah pantun. Contoh pantun adalah seperti di bawah:

Hari ini menugal jagung,
Hari esok menugal serai;
Hari ini kita berkampung,
Hari esok kita bercerai.

Batang selasih permainan budak,
Berdaun sehelai dimakan kuda;
Bercerai kasih bertalak tidak
Seribu tahun kembali juga.

Berdasarkan pantun rangkap pertama di atas menjelaskan bentuk fizikal jagung yang isinya atau bijinya tumbuh rapat-rapat menggambarkan keeratan, perpaduan dan kerjasama dalam masyarakat sesuai dengan budaya ‘berkampung’ itu. Begitu juga bentuk fizikal serai yang yang ba-tang serai itu tumbuh bercabang namun masih dalam rumpun yang sama. Kaitannya dengan cerai dalam erti kata bukan berpisah tetapi membuat kerja masing-masing,

Berdasarkan pantun rangkap kedua, keadaan itu menjelaskan ‘batang selasih’ yang menjadi ‘permainan budak’. Batang selasih itu ber-daun sehelai akibat ‘dimakan kuda’ yang akan tum-buh kembali. Halini dikaitkan dengan ‘bercerai kasih’ yang ‘bertalak tidak’. Kaitannya ‘seribu tahun’ akan ‘kembali juga’ ini membawa maksud perpisahan atau perceraian dalam kehidupan akhirnya akan kembali bertemu dan bersatu semula.

 Contoh yang serterusnya adalah seperti di bawah:

Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga;
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang juga.

Tanam serai tanam halia,
Tanam Juga pokok sengkuang;
Orang berbudi disanjung mulia,
Ke mana pergi tiada terbuang.

Unsur alam yang terdapat dalam rangkap pertama pantun ini menggambarkan keindahan alam yang dilihat iaitu ‘Pulau Pandan jauh ke ten-gah laut’. Digambarkan juga pemandangan ‘Gunung Daik bercabag tiga’. Kesayuan dan kesedihan dikaitkan dengan jelas apabila matinya seseorang anak Adam itu hanya budi yang baik untuk dikenang, yang juga dapat ditakrifkan sebagai amal jariah iaitu melambangkan pengetahuan perasaan dan pemikiran orang Melayu tentang budi.

Dalam rangkap kedua, pencipta pantun melihat kerajinan orang Melayu yang menanam ‘serai’ dan ‘halia’, kehidupannya berumpun dan bersatu. Begitu juga dengan pokok ‘sengkuang’ yang dilihat berguna dalam kehidupan. Hal ini dikaitkan dengan seseorang yang berbudi seperti ‘serai’, ‘halia’ dan ‘sengkuang’ yang berguna seta hidup berumpun. Kemana sekalipun mereka pergi atau merantau tidak akan terbuang atau terpinggir. Ini jelas sifat murni orang Melayu yang hidup penuh muafakat dan bersatu padau dalam masyarakat

Contoh perlambangan fauna.

Siakap senohong gelama ikan duri,
Bercakap bohong lama-lama mencuri.

Melalui pembayang pantun diatas, menjelaskan bahagian-bahagian alam dengan padanan bagi situasi atau pengalaman yang dilihatnya. Pencipta pantun menggunakan pembayang ‘ikan senohong’, ‘gelama’ dan ‘ikan duri’ iaitu ikan laut yang buruk sifatnya dengan perbuatan buruk iaitu berbohong. Begitu juga ‘ikan duri’ menggambarkan ikan yang berbahaya dan memudaratkan iaitu dikaitkan dengan perbuatan mencuri. Pemikiran akal budi orang Melayu tidak mahu anaknya bercakap bohong dan mencuri. Melalui pantun ini kita dapat lihat pengkarya mengguanakan pelbagai jenis ikan yang memberi gambaran Melayu sering sejajar dengn idea dan gambaran. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa betapa bijaknya masyarakat Melayu dahulu kerana dapat mengkaitkan ikan untuk menyampaikan mesej.

Contoh yang seterusnya:

Banyak udang banyak garam,
Banyak orang banyak ragam.

Dalam pemerhatian orang Melayu, jika banyak ‘udang’ yang dapat ditangkap, mestilah banyak ‘garam’ digunakan untuk mengelakkannn-yadaridapa berbau busuk. Begitu juga dengan sifat manusiajiaka banyak orang, maka banyaklah ragam dan perangainya. Yang menariknya adalah perbandingan yang digunakan antara ‘udang’ dengan ‘orang’, ‘garam’ dengan ‘ragam’.
Contoh pantun seterusnya yang berkai-tan dengan alam fauna.

Jemur padi di tanah padang,
Anak ayam disambar helang;
Apa malang nasibnya badan,
Burung di tangan disambar orang.

Pantun Nasib di atas tersirat akal budi di dalamnya tentang nasib malang jika tidak berhati-hati menggunakan akal fikiran. Perhatikan pembayang perbuatan ‘jemur padi tanah padang’ dan ‘anak ayam yang mungkin memakan padi disambar helang’. Begitulah dengan ‘burung’ yang diibaratkan sebagai kekasih atau wanita yang disayangi dirampas orang. Kaitan yang tersirat agar kita berhati-hati dan menjaga dengan rapi sesuatu yang kita sayangi.


Banyak unsur perlambangan alam flora dan fauna dalam pantun sebagai pembayang yang biasa dalam kehidupan seharian orang Melayu zaman dahulu dan kini. Dalam menghasilkan pembayang, pengkarya menggunakan pelbagai jenis ikan, haiwan ternakan dan tumbuh-tumbuhan untuk memberi gambaran pemikiran Melayu sentis seiring dan sejajar denga idea dan gambaran. Semua ini mempunyai kaitan dalam kehidupan dan budaya orang Melayu bagi pemahaman masyarakat akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan