Kebijaksanaan Perlambangan
Pantun Perlambangan Alam Dalam Pantun
Oleh:
Hani Najwa Radzi
Pantun merupakan pencapaian terindah
yang tertinggi dalam seni. Hampir keseluruhan pantun Melayu menggunakan
perlambangan flora dan fauna sebagai kombinasi dan organisasi yang harmoni
pada bunyi. Perlambangan alam flora dan fauna ini sering muncul dalam pembayang
pantun. Perlambangan flora dan fauna sebenarnya adalah mewakili ‘world view’
masyarakat melayu. Hal ini kerana, pada zaman dahulu masayarakat Melayu bekerja
yang berkaitan dengan alam flora dan fauna seperti seorang petani, nelayan dan
pemburu. Oleh itu, banyak perlambangan flora dan fauna digunakan oleh
Masyarakat Melayu ini untuk mel-ambangkan, mengkritik, menasihati tindak-tanduk
seseorang.
Perlambangan Flora
Perlambangan flora sememangnya
digunakan secara meluas dalam menghasilkan pan-tun. Alam realiti ini memainkan
peranan dalam penggubahan sesebuah pantun. Contoh pantun adalah seperti di
bawah:
Hari ini menugal
jagung,
Hari esok menugal
serai;
Hari ini kita
berkampung,
Hari esok kita
bercerai.
Batang selasih
permainan budak,
Berdaun sehelai
dimakan kuda;
Bercerai kasih
bertalak tidak
Seribu tahun kembali
juga.
Berdasarkan pantun rangkap
pertama di atas menjelaskan bentuk fizikal jagung yang isinya atau bijinya
tumbuh rapat-rapat menggambarkan keeratan, perpaduan dan kerjasama dalam
masyarakat sesuai dengan budaya ‘berkampung’ itu. Begitu juga bentuk fizikal serai
yang yang ba-tang serai itu tumbuh bercabang namun masih dalam rumpun yang
sama. Kaitannya dengan cerai dalam erti kata bukan berpisah tetapi membuat
kerja masing-masing,
Berdasarkan pantun rangkap kedua,
keadaan itu menjelaskan ‘batang selasih’ yang menjadi ‘permainan budak’. Batang
selasih itu ber-daun sehelai akibat ‘dimakan kuda’ yang akan tum-buh kembali.
Halini dikaitkan dengan ‘bercerai kasih’ yang ‘bertalak tidak’. Kaitannya
‘seribu tahun’ akan ‘kembali juga’ ini membawa maksud perpisahan atau perceraian
dalam kehidupan akhirnya akan kembali bertemu dan bersatu semula.
Pulau Pandan jauh ke
tengah,
Gunung Daik bercabang
tiga;
Hancur badan dikandung
tanah,
Budi yang baik
dikenang juga.
Tanam serai tanam
halia,
Tanam Juga pokok
sengkuang;
Orang berbudi
disanjung mulia,
Ke mana pergi tiada
terbuang.
Unsur alam yang terdapat dalam rangkap pertama pantun ini
menggambarkan keindahan alam yang dilihat iaitu ‘Pulau Pandan jauh ke ten-gah
laut’. Digambarkan juga pemandangan ‘Gunung Daik bercabag tiga’. Kesayuan dan
kesedihan dikaitkan dengan jelas apabila matinya seseorang anak Adam itu hanya
budi yang baik untuk dikenang, yang juga dapat ditakrifkan sebagai amal jariah
iaitu melambangkan pengetahuan perasaan dan pemikiran orang Melayu tentang
budi.
Dalam rangkap kedua, pencipta pantun melihat kerajinan orang
Melayu yang menanam ‘serai’ dan ‘halia’, kehidupannya berumpun dan bersatu.
Begitu juga dengan pokok ‘sengkuang’ yang dilihat berguna dalam kehidupan. Hal
ini dikaitkan dengan seseorang yang berbudi seperti ‘serai’, ‘halia’ dan
‘sengkuang’ yang berguna seta hidup berumpun. Kemana sekalipun mereka pergi
atau merantau tidak akan terbuang atau terpinggir. Ini jelas sifat murni orang
Melayu yang hidup penuh muafakat dan bersatu padau dalam masyarakat
Contoh
perlambangan fauna.
Siakap senohong gelama
ikan duri,
Bercakap bohong
lama-lama mencuri.
Melalui pembayang pantun diatas, menjelaskan bahagian-bahagian alam
dengan padanan bagi situasi atau pengalaman yang dilihatnya. Pencipta pantun
menggunakan pembayang ‘ikan senohong’, ‘gelama’ dan ‘ikan duri’ iaitu ikan
laut yang buruk sifatnya dengan perbuatan buruk iaitu berbohong. Begitu juga
‘ikan duri’ menggambarkan ikan yang berbahaya dan memudaratkan iaitu dikaitkan
dengan perbuatan mencuri. Pemikiran akal budi orang Melayu tidak mahu anaknya
bercakap bohong dan mencuri. Melalui pantun ini kita dapat lihat pengkarya
mengguanakan pelbagai jenis ikan yang memberi gambaran Melayu sering sejajar
dengn idea dan gambaran. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa betapa bijaknya
masyarakat Melayu dahulu kerana dapat mengkaitkan ikan untuk menyampaikan
mesej.
Contoh yang seterusnya:
Banyak udang banyak garam,
Banyak orang banyak ragam.
Dalam pemerhatian orang Melayu,
jika banyak ‘udang’ yang dapat ditangkap, mestilah banyak ‘garam’ digunakan
untuk mengelakkannn-yadaridapa berbau busuk. Begitu juga dengan sifat
manusiajiaka banyak orang, maka banyaklah ragam dan perangainya. Yang
menariknya adalah perbandingan yang digunakan antara ‘udang’ dengan ‘orang’,
‘garam’ dengan ‘ragam’.
Contoh pantun seterusnya yang
berkai-tan dengan alam fauna.
Jemur padi di tanah padang,
Anak ayam disambar helang;
Apa malang nasibnya badan,
Burung di tangan disambar
orang.
Pantun Nasib di atas tersirat
akal budi di dalamnya tentang nasib malang jika tidak berhati-hati menggunakan
akal fikiran. Perhatikan pembayang perbuatan ‘jemur padi tanah padang’ dan
‘anak ayam yang mungkin memakan padi disambar helang’. Begitulah dengan
‘burung’ yang diibaratkan sebagai kekasih atau wanita yang disayangi dirampas
orang. Kaitan yang tersirat agar kita berhati-hati dan menjaga dengan rapi
sesuatu yang kita sayangi.
Banyak unsur
perlambangan alam flora dan fauna dalam pantun sebagai pembayang yang biasa
dalam kehidupan seharian orang Melayu zaman dahulu dan kini. Dalam
menghasilkan pembayang, pengkarya menggunakan pelbagai jenis ikan, haiwan
ternakan dan tumbuh-tumbuhan untuk memberi gambaran pemikiran Melayu sentis
seiring dan sejajar denga idea dan gambaran. Semua ini mempunyai kaitan dalam
kehidupan dan budaya orang Melayu bagi pemahaman masyarakat akan datang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan