ADAT KEMATIAN ETNIK BAJAU
OLEH : ILI SAZWANI YAHAYA
Terdapat beberapa adat dan pantang larang mengenai
upacara kematian yang dipercayai dan masih lagi dipegang dan diamalkan di
kalangan masyarakat Bajau. Amalan-amalan tersebut merupakan adat-adat yang
telah dibentuk dari zaman dahulu dan ianya tidak boleh tidak ianya mesti
dipatuhi untuk kesejahteraan si mati dan keluarganya, malah untuk mengelakkan
berlakunya kejadian-kejadian yang tidak diingini berlaku. Kemasukan unsur-unsur
agama Islam sedikit sebanyak telah mengubah kesesuaian adat dan kepercayaan
tersebut selaras dengan syariat Islam. Berikut merupakan antara amalan-amalan
yang sering diadakan semasa berlakunya kematian.
1.
BENGKAI-BENGKAIAN
‘Bengkai-Bengkaian’ ialah tilam atau tikar yang dibuka dan dihamparkan di
tengah-tengah rumah. Ia bertujuan untuk meletakkan pakaian si mati selepas si
mati meninggal dunia. Pakaian tersebut akan diletakkan selama tujuh hari tujuh
malam sebagai tanda berkabung. Setelah genap tujuh hari si mati meninggal
dunia, pakaian-pakaian tersebut akan disedekahkan kepada orang yang memandikan
mayat, mengkafankan mayat dan orang yang terlibat dalam menguruskan jenazah
tersebut.
‘Berjogo’ dilakukan untuk menjaga ’Bengkai-Bengkaian’. Ia adalah bertujuan
untuk mengelakkan daripada si mati diambil oleh makhluk lain iaitu ‘Hantu
Balan-Balan’. Berjogo ini dilakukan selama tujuh hari tujuh malam
berturut-turut selepas si mati meninggal dunia. Keluarga terdekat dan saudara
mara si mati akan Berjogo sepanjang tujuh hari tujuh malam secara
bergilir-gilir kerana mereka perlu ada wakil yang berjaga pada waktu malam dan
tidak dibenarkan tidur. Sepanjang malam, mereka akan bergilir-gilir membaca
Al-Quran untuk disedekahkan kepada si mati dan untuk menjaga
‘Bengkai-Bengkaian’. Menurut cerita zaman dahulu kala, apabila ‘Hantu
Balan-Balan’ menjelirkan lidah ke arah ‘Bengkai-Bengkaian’ dan apabila lidahnya
sampai ke arah ‘Bengkai-Bengkaian’, mereka percaya bahawa ‘Hantu Balan-Balan’
akan dapat mengambil mayat si mati tersebut di dalam kubur. Oleh sebab itulah,
‘Bengkai-Bengkaian’ amat dijaga dan tidak dibiarkan begitu sahaja tanpa seorang
wakil.
Setelah mayat tersebut selesai dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan mayat
tersebut akan diletakkan di dalam keranda untuk dibawa ke tanah perkuburan.
Namun begitu, sebelum mayat tersebut dibawa ke tanah perkuburan, keluarga dan
saudara mara si mati akan lalu di bawah keranda tersebut sebanyak tiga kali
semasa keranda tersebut diangkat. Ia dipanggil sebagai ‘Pesuk’ di kalangan masyarakat
Bajau di Kota Belud. Ini bertujuan supaya keluarga dan saudara mara si mati
tidak merasa rindu kepada si mati. Bagi mereka, yang mati tetap mati, dan yang
hidup perlu teruskan kehidupan.
4. KENDURI ARWAH & BACAAN TAHLIL
Kenduri arwah akan dilakukan pada setiap pagi dan petang selama tujuh hari
berturut-turut yang dikenali sebagai ’Mangan Bangi’. Ia dilakukan pada hari ke
3, ke 7, ke 10, ke 20, ke 40, ke 100 dan selepas setahun selepas si mati
meninggal dunia di rumah si mati. Kenduri arwah dan bacaan tahlil juga
dilakukan selang 10 hari sehingga genap 100 hari selepas kematian si mati. Ia
wajib dilakukan mengikut kemampuan. Namun begitu, ‘Mangan Bangi’ pada hari ke
7, ke 20, ke 40, ke 100 dan genap setahun selepas kematian si mati, bungkusan
makanan yang terdiri daripada lauk pauk dan kuih muih akan diagihkan kepada
‘Fakir’ iaitu tetamu yang datang ke rumah si mati. Bungkusan ini dipanggil
sebagai ‘Duang’ oleh masyarakat Bajau di Kota Belud.
Gambar di atas menunjukkan kaum perempuan membaca doa tahlil untuk kesejahteraan si mati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan