MURUT SERUDONG DAN KERAMAT
oleh: NORLAILA BT BAHARUDDIN
oleh: NORLAILA BT BAHARUDDIN
Mungkin tidak banyak orang yang mengenal etnik Murut Serudong. Hal ini demikian kerana kebanyakan masyarakat Murut tinggal di kawasan pendalaman Sabah iaitu Keningau, Sook, Nabawan, Persiangan, Sipitang dan sebagainya. Etnik Murut Serudong merupakan satu-satunya sub etnik Murut yang boleh ditemui bahagian pantai timur Sabah iaitu Tawau dan Kalabakan. Faktor utama penghijrahan masyarakat Serudong ke kawasan pantai timur Sabah bermula apabila berlaku serangan penyakit kulit yang amat teruk sehingga menyebabkan banyak orang kampung yang menjadi cacat atau kudung (tangan dan kaki) dan akhirnya mati. Penyakit tersebut sukar diubati serta menyebar dengan amat cepat.
Perkataan “Serudong” berasal daripada perkataan “kudung” iaitu kudung
kaki atau tangan kerana jangkitan penyakit tersebut. Sekiranya berlaku kematian
di kampung itu akibat penyakit tersebut, maka orang kampung akan segera
meninggalkan kampung tersebut tanpa menghiraukan mayat yang bergelimpangan
kerana takut dijangkiti oleh penyakit itu. Kumpulan yang terselamat berhijrah
hingga ke kawasan pedalaman Sandakan. Penghijrahan seterusnya berlaku sehingga
ke hulu Sungai Serudong di kawasan Tawau.
Pada tahun 1963, iaitu ketika Konfrontasi Malaysia – Indonesia, Tuan Bakai
atau Kee Abu Bakar bersama-sama dengan kerajaan British meminta agar etnik ini
dipindahkan ke kawasan Apas Balung. Perpindahan tersebut adalah untuk menjamin
keselamatan orang Serudong daripada menjadi mangsa perang di kawasan sempadan
Malaysia – Indonesia. Etnik Tidung yang mendiami kawasan hilir Sungai Serudong
pula dipindahkan ke kawasan Kuala Merotai.
Apabila orang Murut Serudong tidak berpuas hati dengan keadaan di Apas
Balung, pemimpin masyarakat Serudong iaitu KK Sinut merancang untuk kembali ke
hulu Sungai Serudong yang merupakan petempatan lama mereka. Namun memandangkan
keadaan pada masa tersebut tidak menjamin keselamatan mereka untuk pulang ke
kampung halaman, maka orang Serudong terus tinggal di Kalabakan sehingga tahun
1967. Pada tahun 1968, mereka akhirnya pulang ke kawasan Serudong iaitu petempatan asal orang Tidung. Sehingga
hari ini, petempatan orang Serudong di Tawau ialah di hilir Sungai Serudong dan
Apas Balung, Tawau.
Menyentuh kisah keramat dalam
kalangan masyarakat Serudong, kisah ini berkisarkan kesaktian yang dimiliki
oleh nenek moyang mereka. “Keramat” merupakan nenek moyang orang Serudong yang
mempunyai ilmu kesaktian yang luar biasa. Dalam bahasa Murut, keramat dinamakan lobong atau kuburan orang sakti. Pada
zaman dahulu, ada sebuah batu yang sangat besar dan tinggi sehingga cahaya
matahari tidak dapat menembusi kawasan penempatan orang Serudong. Hal ini
sangat menyusahkan orang kampung yang tinggal di kawasan tersebut. Menurut
Yusup, ada tujuh orang adik-beradik yang pergi ke kampung tersebut untuk
merobohkan batu itu. Walau bagaimanapun, mereka tidak berjaya merobohkan batu
tersebut itu dengan menggunakan pangkal kaki landak dan bacaan jampi mentera.
Pada hari ini, kawasan tersebut dikenal sebagai tinagat yang bermaksud ditebang.
Dalam peristiwa batu tersebut sedang rebah ke bumi, si adik bongsu telah
diarahkan untuk memotong batu tersebut. Malangnya, jari kelingking si adik
bongsu tersepit di celah batu yang pecah itu. Si adik yang cedera parah dan dalam
keadaan kesakitan dibawa pulang ke Timbalunan. Walau bagaimanapun, si adik
bongsu tidak lagi dapat diselamatkan dan akhirnya meninggal dunia. Dia
dikebumikan di Timbalunan. Sebelum adik bongsu meninggal dunia, dia berpesan
agar dikebumikan dengan menggunakan keranda kayu yang ditanam secara menegak.
Setiap tiga tahun, kawasan “keramat” adik bongsu akan dibersihkan oleh
orang-orang terpilih sebagaimana yang diwasiatkannya sebelum menghembuskan
nafas terakhir.
Selain kisah perobohan batu yang besar dan tinggi, terdapat banyak lagi
kisah yang membezakan keramat masyarakat Serudong daripada orang biasa. Salah
satu kisah kesaktian masyarakat Serudong ialah kehandalan mereka berjalan
dengan lebih cepat berbanding dengan orang biasa. Dikatakan, orang yang
mempunyai kesaktian itu dapat pergi ke satu tempat yang jauh seperti ke bandar
untuk membeli barangan keperluan harian dalam masa sehari sahaja berbanding
dengan orang biasa yang mengambil masa berminggu-minggu untuk balik ke kampung.
Kuburan orang yang memiliki keramat haruslah dibersihkan mengikut wasiat
si mati. Sekiranya mereka tidak berbuat demikian, dipercayai pelbagai bencana
akan menimpa penduduk kampung seperti banjir, kemarau panjang dan sebagainya.
Sekiranya mereka mempunyai hajat kepada keramat tersebut, mereka akan pergi ke
kubur untuk membersihkan kawasan tersebut dan dipercayai keramat tersebut akan
menunaikan permintaan mereka. Contohnya, jika kemarau panjang melanda kampung
tersebut dan tanam-tanaman mereka tidak menjadi, maka mereka akan menghajatkan
hujan untuk membolehkan tanam-tanaman mereka tumbuh dengan subur. Terdapat dua
buah kubur keramat orang Serudong iaitu di Persiangan dan di Ulu Serudong,
Tawau.
Generasi muda Murut mempamerkan aksi menari tarian tradisional kaum Murut
Tiada ulasan:
Catat Ulasan