Khamis, 26 Mei 2016

SUNDUK PULAU JAMBONGAN
oleh: Norlaila Binti Baharuddin

Sunduk dan Sufi
     Islam telah bertapak di Pulau Jambongan sejak nenek moyang kaum Bajau menghuni Pulau Jambongan. Hal ini dibuktikan melalui kesan peninggalan sunduk lama kepunyaan saudara kembar yang bertanggungjawab dalam pembukaan Pulau Jambongan. Sunduk-sunduk di Pulau Jambongan berusia lebih 100 tahun. Islam membawa satu aliran ajaran yang berkait rapat dengan kehidupan manusia. Cabang ajaran itu dikenali sebagai sufi. Ilmu sufi adalah kefahaman terhadap diri.
     Ragam bentuk sunduk mengambil olahan daripada ajaran sufi. Sunduk melambangkan khalifah iaitu sifat ketua yang dianugerahkan oleh Pencipta kepada manusia. Setiap individu mempunyai ragam hidup tersendiri yang diberikan khas oleh Pencipta untuk dinikmati semasa hayatnya. Ragam hidupnya sentiasa berbeza daripada satu dengan lain. Hal ini menyebabkan sunduk di Pulau Jambongan tidak mempunyai persamaan antara satu dengan lain. Setiap satu sunduk unik dengan ragam hiasannya. Dalam Islam diajarkan bahawa wajib percaya kepada alam ghaib. Sesuatu yang ghaib memang ada dan kita pasti akan kembali pada alam itu. Kedudukan sunduk yang menegak merupakan konsep arah kembalinya manusia kepada Yang Satu. Segmen atas sunduk yang berbentuk tajam dan menghala ke atas melambangkan sebuah tempat yang infiniti.

Saiz Sunduk
     Setiap manusia mesti melalui proses pertumbuhan saiz tubuh badan. Secara logiknya, seorang bayi yang baru lahir bersaiz kecil. Seiring dengan peningkatan usia dan perkembangan otot-ototnya, saiz tubuh seorang bayi akan membesar dan menempuh peringkat kanak-kanak. Pada peringkat remaja pula, pertumbuhan saiz tubuh badan terus meningkat dan akhirnya akan ke peringkat dewasa dan tua. Perubahan fasa kehidupan manusia secara evolusi inilah yang menyebabkan saiz sunduk di Pulau Jambongan berbeza-beza.
     Saiz sunduk memainkan peranan penting sebagai pengenalpastian kedudukan individu di dalam masyarakat Bajau Suluk. Bentuk sunduk merupakan sesuatu bentuk yang bersifat nyata. Saiz sunduk mempengaruhi visual. Sesuatu yang bersifat besar dari aspek saiz serta dominann secara tidak langsung memberikan kesan kemegahan.

    Secara umumnya, ketinggian sunduk menunjukkan peringkat usia. Kubur seorang bayi ditandakan dengan sunduk yang berketinggian lapan inci hingga sekaki manakala sunduk kubur remaja lelaki berketinggian antara satu kaki hingga dua kaki. Ketinggian sunduk kubur jenazah dewasa lelaki atau perempuan pula ialah tiga kaki atau lebih.



Sunduk remaja lelaki




                                                        Sunduk dewasa

Bahan Sunduk
     Masyarakat Pulau Jambongan sangat prihatin dalam penggunaan bahan untuk menghasilkan sunduk. Bagi mereka, sesuatu yang dihasilkan untuk menjadi kenangan atau hadiah terakhir mestilah bersifat kekal. Kekal yang dimaksudkan ialah keupayaan bahan sunduk untuk bertahan lama dan bertahan dengan cuaca setempat. Oleh hal demikian kayu bulian merupakan bahan yang mampu bertahan dengan tempoh masa dan cuaca setempat. Boleh dikatakan bahawa semua sunduk di Pulau Jambongan menggunakan kayu bulian. Kayu bulian juga melambangkan status masyarakat Bajau Pulau Jambongan. Kayu bulian bukan sahaja digunakan untuk sunduk tetapi turut digunakan untuk seni binaan setempat sejak dahulu lagi. Istilah “bulian” berasal daripada perkataan “berlian” yang bermaksud berharga. Sunduk dan kayu bulian sangat sinonim dengan masyarakat Pulau Jambongan. Malah kayu bulian digunakan oleh kebanyakkan masyarakat Bajau di Sabah.

Motif dan Corak Sunduk Lelaki  
     Ukiran motif yang terdapat pada satah sunduk adalah berkaitan dengan persekitaran, budaya dan kehidupan Pulau Jambongan. Adaptasi dengan fauna yang terdapat di persekitaran serta kelengkapan berkaitan dengan adat yang digabungkan dan digunakan sejak turun-temurun untuk menghasilkan formasi corak yang menghiasi satah sunduk. Olahan dan corak ukiran pada sunduk menggambarkan pegangan adat yang kuat dalam masyarakat tersebut. Ragam reka coraknya berlainan daripada jenis corak suku Bajau yang lain. Malah ragam coraknya juga tidak mempunyai persamaan dengan ragam corak batu nesan orang Melayu. Walaupun subjek motif dalam adat Melayu hampir serupa seperti bunga cengkih, pucuk daun, daun keladi dan daun sireh. Motif yang digunakan mempunyai kriteria tersendiri.
     Antara motif sunduk lelaki yang terdapat di Pulau Jambongan termasuklah:



                                            Sunduk dengan ukiran loceng

a. Loceng
Ukiran loceng daripada kayu yang terdapat di hujung segmen atas sunduk melambangkan pangkat seseorang dalam masyarakat. Terdapat dua buah sunduk yang terbesar di Pulau Jambongan dikenali sebagai sunduk saudara kembar yang membuka Pulau Jambongan. Ukiran loceng melambangkan status “abang” daripada kembar bersaudara itu. Motif loceng melambangkan kesiagaan dalam apa-apa juga keadaan.


                                                Sunduk dengan ukiran layar kuncup

b. Layar Kuncup
Pengembaraan sebuah bahtera memerlukan sebuah layar dan sebatang tiang. Permukaan yang menggelembung menunjukkan sebuah layar yang kemas digulung dalam keadaan kuncup. Motif layar diukir pada sunduk.

Sunduk dengan ukiran daun sireh

c. Sireh Kembar dan Daun Sirih
Sireh merupakan antara bahan peralatan yang sering digunakan dalam adat masyarakat Bajau Suluk Pulau Jambongan. Sireh dalam kehidupan masyarakat Bajau Suluk digunakan dalam perubatan, makanan, majlis keramaian dan bahan kegunaan harian. Motif daun sireh yang disusun rapi seperti di dalam tepak sireh yang dijadikan hantaran dalam majlis perkahwinan. Daun sireh juga menggambarkan yang si mati berkemungkinan merupakan seorang yang gemar makan sireh sewaktu hidupnya.
  
d. Bunga Cengkih
Bunga cengkih menghasilkan sejenis herba yang mengeluarkan haruman yang menyegarkan. Dalam masyarakat Bajau Pulau Jambongan, cengkih digunakan dalam beberapa jenis makanan tradisi. Bunga cengkih juga sebahagian bahan yang digunakan dalam rokok. Motif bunga cengkih melambangkan aroma.


e. Pucuk Muda 
Motif pucuk muda merupakan pucuk boleh dimakan yang menjadi sumber bahan makanan penting dalam kehidupan harian. Motif ini berkait dengan pucuk yang bersifat baharu. Motif ini menyampaikan maksud yang tersirat iaitu “penghidupan yang baharu”.

f. Cangkuk Layar
Pada bahagian pangkal silinder sunduk terbentuk motif cangkuk layar. Cangkuk layar digunakan untuk mengikat layar kapal di pangkal tiang layar. Motif ini melambangkan kesinoniman masyarakat Bajau dengan pelayaran.




                                       Sunduk dengan ukiran kelopak bakau
g. Kelopak Bakau
Kayu bakau dan masyarakat Bajau mesti bersatu. Hal ini demikian kerana kebanyakan seni bina masyarakat Bajau menggunakan kayu bakau. Malah kayu bakau banyak memberikan sumbangan yang besar dalam kehidupan mereka. Kayu bakau digunakan untuk memasak dan membuat pelantar rumah, reban ayam dan sebagainya. Motif ini terletak di bahagian dasar sunduk kerana mengikut kesesuaian sifat kayu bakau yang menjadi penyokong dalam kehidupan masyarakat Bajau.

Motif dan Corak Sunduk Perempuan
      Corak pada permukaan sunduk perempuan bersifat simetrikal dan ragam olahannya lebih bersifat organik. Kebanyakan sunduk perempuan diadaptasikan daripada flora dan fauna yang terdapat di persekitaran kehidupan masyarakat Bajau Pulau Jambongan. Corak yang simetrikal ini melambangkan “keseimbangan dalam kesempurnaan” kejadian seseorang manusia.
      Sifat perempuan yang lembut ditafsirkan dengan ukiran “lemah gemalai” garisan organik dalam olahan motif dan coraknya. Kedudukan corak sunduk hanya berfokus pada bahagian atas sunduk manakala bahagian tengah sunduk dibiarkan kosong. Perletakan corak adalah seperti sebatang pokok yang rimbun.  



                                  Kedudukan corak sunduk perempuan

Antara motif sunduk perempuan termasuklah:

a. Kacip Pinang
Motif kelakati atau kicap pinang melambangkan kesegaran dan identiti seorang perempuan.

b. Bunga Cengkih
Motif bunga cengkih melambang benih zuriat kandungan perempuan yang tiada pada seorang lelaki.

c. Silang Emas Pinang Muda
Motif Silang Emas Pinang Muda melambangkan kesuburan zuriat dan pengharapan terhadap ketinggian darjat zuriat-zuriatnya. Doa ini bukan sahaja semasa hayatnya tetapi sehingga ke liang lahad tanda kasih seorang ibu.

d. Bukud
Motif bukud atau punggung labuh merupakan lambang keindahan seorang perempuan yang sentiasa reda. Seorang isteri semasa hayatnya wajib mematuhi suami seperti yang diwajibkan dalam agama Islam. Motif ini diperlihatkan melalui lentuk garisan yang menunduk ke bawah.




e. Teratai Kuncup
Teratai Kuncup melambangkan budi bicara seorang perempuan yang bersopan santun dalam melahirkan kata-kata. Peletakan motif Teratai Kuncup di bahagian dasar sunduk melambangkan kata-kata halus daripada seorang perempuan itu yang menjadi sumber tenaga dalam kejayaan.



f. Motif Rambut
Motif ngingkot tekok diadaptasikan daripada rambut yang didandan menjadi tocang. Kaum wanita Bajau Pulau Jambongan menyimpan rambut sebagai mahkota. Rambut perlu dijaga kerana penjagaannya akan menyerikan penampilan seseorang perempuan. Ikatan rambut yang panjang menjadi penghias gaya mendandan ketika itu.

Teknik dan Gaya Ukiran
Ukiran kayu dibuat dalam pelbagai teknik. Walau bagaimanapun, penggunaan satu-satu teknik itu banyak bergantung kepada kebolehan dan kemahiran kayu. Terdapat dua teknik ukiran sunduk iaitu tebuk timbul dan tebuk terus manakala ukiran sunduk juga terdiri daripada bentuk bujang, lengkap dan pemidang.

Peralatan dan Kelengkapan Mengukir
Peralatan mengukir kayu yang lengkap adalah penting. Antara kelengkapan mengukir termasuklah pahat, pemukul kayu, batu asah, ijuk, pensil, jangka lukis, pita pengukur dan kain perca. Kegunaan setiap peralatan ini berbeza. Pahat pengukir kayu digunakan untuk membentuk corak motif pada permukaan kayu.
     Sunduk Pulau Jambongan mempunyai identiti tersendiri dalam kelompoknya. Sunduk merupakan ekspresi ideologi pemikiran yang tulen. Ketulenan ragam hias sunduk masyarakat Bajau Suluk Pulau Jambongan terserlah daripada permulaan falsafah dan pemilihan bahan kepada penghasilan corak dan motif di permukaan sunduk.
     Ragam hias sunduk Pulau Jambongan merupakan penceritaan mengenai keperkasaan dan keagungan masyarakat Bajau dalam menilai keindahan yang dianugerahi Allah. Kisah manusia dan pengembaraan menjadi motif utama sesebuah sunduk masyarakat Bajau Pulau Jambongan. Masyarakat Bajau amat terkenal dengan kisah perjalanan hidup mereka sebagai pengembara laut yang disebut sea gypsy oleh Shater dalam bukunya, The Bajau Laut: Adaptation, History and Fate in a Maritime Fishing.  
     Motif ukiran timbul serta ragam bentuk sunduk yang diukir memperlihatkan ketinggian kemahiran serta penglihatan jitu mengukir sunduk dalam penghasilannya. Motif, bentuk dan saiz sunduk mengisahkan identiti, kehidupan dan kehebatan masyarakat Bajau Pulau Jambongan.











































1 ulasan:

  1. Setelah saya membuat penelitian keatas sunduk-sunduk di sabah , siapakah sebenarnya penemu,peneliti dan pengkaji yang sebenar masyarakat sunduk di sabah.

    BalasPadam