Selasa, 24 Mei 2016

RINGKASAN NOVEL The Old Man and Sea

oleh: Hani Najwa Mohd Radzi

The Old Man and Sea adalah kisah perjuangan epik  seorang lelaki tua bernama Santiago yang bekerja sebagai nelayan. Beliau sangat berpengalaman dan pernah menangkap  ikan yang paling besar dalam hidupnya. Selama lapan puluh empat hari Santiago, pergi menangkap ikan di laut  tapi pulang dengan tangan kosong. Santiago dianggap sebagai nelayan tua yang malang. Oleh itu, Manolin, seorang kanak-kanak telah dilarang oleh ibu bapa untuk terus belajar dengan Santiago. Sebaliknya, Manolin dipaksa untuk meninggalkan orang tua itu dan pergi menangkap ikan bersama orang yang lebih banyak hasil tangkapannya dengan bot yang lebih bagus. Walau bagaimanapun, kanak-kanak itu terus menjaga orang tua itu dan menyambut ketibaan beliau setiap malam. Monolin membantu orang tua itu memikul gear ke pondoknya yang hampir roboh, memberi makanan pada Santiago dan membincangkan perkembangan terkini dalam besbol Amerika, terutamanya ujian wira orang tua itu, Joe DiMaggio. Santiago yakin coretan tidak produktif tidak lama lagi akan berakhir, dan dia memutuskan untuk berlayar keluar lebih jauh daripada biasa pada hari berikutnya.

Pada hari ke-85, Santiago belayar sendirian, membawa perahu kecilnya jauh ke Arus Teluk (Gulf Stream). Dia mempersiapkan kailnya dan pada tengah hari, seekor ikan besar, yang dipanggil ikan marlin telah menggigit umpannya. Umpan tersebut telah diletakkan seratus depa mendalam di dalam air. Orang tua itu segera mengcangkuk ikan itu, tetapi Santiago tidak dapat menariknya. Sebaliknya, perahu kecil Santiago yang ditarik oleh ikan itu.

Santiago mempertaruhkan bahu, belakang, dan tangannya untuk menarik ikan itu supaya tidak terlepas. Ikan menarik bot sepanjang hari, sepanjang malam selama tiga hari dtiga malam. Selama itu juga Santiago menahan tali jeratnya dengan seluruh tenaganya dengan susah payah. Walaupun letih dan berada di dalam kesakitan, Santiago merasakan kasih, empati yang mendalam dan kekaguman terhadap marlin. Kerana merlin, beliau merasa penderitaan, kekuatan dan keazaman. Santiago kerap menyebut merlin sebagai saudaranya. Dia juga memutuskan bahawa kerana martabat besar sang ikan, tak ada seorang pun yang layak untuk memakan ikan tersebut.

Pada hari ketiga perjuannya, merlin mula menunjukkan kelemahan pasa Santiago. sMaka, Santiago berjaya menarik marlin dengan dekat untuk membunuhnya dengan teras tempuling. Akhirnya merlin mati di sebelah perahu kecil itu, marlin adalah ikan yang terbesar Santiago yang pernah lihat. Berakhirlah perjuangan antara lelaki tua dan ikan yang sanat kuat bertahan. Santiago mengikat bangkai merlin di sisi perahukecilnya dan mulai belayar pulang. Walaupun Santiago teruja dengan harga yang marlin akan membawa di pasar, beliau lebih bimbang bahawa orang-orang yang akan makan ikan-ikan itu tidak layak kebesarannya.

Selama Santiago meneruskan perjalanannya pulang ke tepi laut, darah marlins meninggalkan jejak di dalam air dan menarik jerung. Ikan yang pertama menyerang marlins ialah yu mako besar,  Santiago berjaya untuk membunuh dengan tempuling. Dalam pergelutan itu, orang tua kehilangan tempuling dan menyebabkan dia tidak ada senjata lagi. Orang tua itu merakit sebuah harpun baharu dengan mengikat bilah pisaunya ke hujung sebuah dayunguntu mengusir ikan yu yang  ganas.  Ikan yu mati berturut-turut sebaik sahaja menikam mereka dengan tombak mentah . Walaupun dia membunuh beberapa jerung, semakin banyak muncul.  Pada waktu malam, ikan yu telah melahap habis seluruh bangkai marlin. Yang tinggal hanya rangka sahaja, kepala, dan ekor, tiada lagi isi berharga. Santiago berasa sangat sedih dan menghukum dirinnya sendiri kerana telah mengorbankan marlin mengorbankan lawan yang hebat dan layak beliau. Beliau tiba rumah sebelum fajar, tersandung kembali ke pondok, dan tidur yang sangat mendalam.

Pada keesokan harinya, sekelompok nelayan berkumpul di sekeliling perahu dan mereka kagum mengumpulkan sekitar bangkai rangka ikan, yang masih membidas ke bot. Mengetahui apa-apa perjuangan orang tua itu, pelancong di kafe berdekatan memerhatikan mayat marlin gergasi dan kesilapan itu untuk yu. Manolin, yang telah bimbang sakit dengan kehilangan orang tua itu, dipindahkan ke air mata apabila dia mendapati Santiago selamat di atas katil. Budak lelaki itu diperoleh orang tua beberapa kopi dan kertas setiap hari dengan markah besbol, dan jam tangan dia tidur. Apabila orang tua itu bangun, kedua-dua bersetuju untuk memancing sebagai rakan kongsi sekali lagi. Orang tua itu kembali untuk tidur dan impian impian biasa beliau singa di bermain di pantai Afrika.

PENGAJARAN

Secara ringkasnya, pengajaran atau mesej yang boleh kita ambil daripada kisah The Old Man and The Sea adalah tentang kehidupan. Dalam kehidupan janganlah kita cepat putus asa. Kita harus terus berjuag sekeras-kerasnya dan sehabis mampu untuk mencapai apa yang kita mahu. Jangan cepat menyerah dalam apa jua keadaan kita dan sekuat mana ujian. Tuhan pasti akhirkan memberikan apa yang kita mahu jika kita berusaha, terus berharap dan percaya pada diri. Jangan mempedulikan apa yang orang sekeliling berkata burus tentang kita. Ambil semua itu sebagai kekuatan untuk terus maju. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan