Isnin, 9 Mei 2016

Kelebihan dan Kelemahan Teori Struktulisme

oleh: Hani Najwa

Kelebihan Teori Struktulisme

Kelebihan pendekatan Strukuralisme yang dapat dikesan adalah ianya merupakan langkah pembukaan dasar untuk teori-teori lain. Strukutalisme penting bagi perkembangan teori mutakhir sastera (Umar Junus, 1985, 1988b). Sikap pascastrukturalis tidak akan wujud tanpa strukturalisme, kata Harari (1979a: 30). Dikatanya juga, keragaman pandangan strukturalisme dan sifatnya sebagai gerakan transformasi, telah menempa padat cabang ilmu yang berkenaan atau dapat dihubuangkan dengan penyertaan Robert Young (1981a: 1) tentang pascastrukturalisme yang dibicarakan metod-metod dan asumsi-asumsi strukturalisme. Maka, sesuai dengan judul bab satu Deconstruction: Theory and Practice (Noritis,1982), “Roots: Structuralism and New Criticism”. Penyataan Selden (1989:76) pula juga tercermin pada istillah post-strukturalisme, yang kadang-kadang dikatakan latar strukturalisme. Ini juga dapat dilanjutkan dengan tulisan Dieter Freundlieb (1989) dan Karl Kroeber (1984), atau dapat dihubungkan dengan modenisme seperti disarankan oleh Ankersmit (1989) dan Mark Poster (1989). Strukturalisme dapat dianggap titik pisah, memisahkan daripada teori sesudahnya yang arahnya berlawanan. Titik mula, yang memungkinkan hadir teori mutakhir. Mempersiapkan asas perkembangannya. Sebagai titik mula, terpisah daripada formalisme. Hal inilah terbuktilah strukturalisme merupakan pembukaan langkah kepada teori-teori baharu seperti pascastrukturalisme dan dekonstruksionisme yang tidak lepas daripada teori strukturalisme.

Kajian sastera boleh dianalisis, dibuktikan, dipastikan unsur-unsurnya dan boleh dipercayai. Teori strukturalisme merupakan salah satu teori sastera yang teknik analsisnya secara struktural. Teori ini melihat karya sastera sebagai sebuah struktur yang bermakna otonom. Makna-makna itu wujud kerana berhubung dengan unsurnya. Secara ringkasnya, bahasa yang digunakan dalam karya sastera tidak ada bezanya dengan bahasa yang digunakan untuk berkomunikasi sehari-hari. Perbezaan itu akan kelihatan apabila dimasukkan fungsi dari sebuah strukturnya. Fungsi ini akan memberi estetika tersendiri pada bahasa itu sehingga akan nampak bahawa bahasa itu adalah bahasa karya sastera yang diciptakan. Dengan kata lain, yang membentuk karya sastera itu adalah unsur yang berada di dalam karya sastra itu. Menurut Wellek dan Warren (1990: 140 dalam Wahyuningtyas, 2011: 2) karya sastera merupakan sebuah struktur yang kompleks. Struktur yang dimaksudkan ialah unsur-unsur di dalam teks yang saling berhubungan. Unsur tersebut akan wujud menerusi idea seperti tema, persoalan, plot, latar, nilai dan lain-lain. Yang jelas penilaian yang diberikan dilihat dari sejauh mana kekuatan atau nilai karya sastera tersebut berdasarkan keharmonsan unsur-unsur pembentuknya. Dalam unsur-unsur tersebut ada curahan emosi atau perasaan, sehingga karya sastera itu nampak hidup. Oleh itu, unsur-unsur tersebut tidak boleh berdiri sendiri kerana tidak akan ada makna. satu analisis sistematik strukturalisme. Bentuk dan struktur susunan karya sastera lebih bernilai daripada makna yang ingin disampaikan oleh sebuah teks.

Perkembangan teori Strukturalisme membawa kajian sastera ke arah yang lebih abstrak. Ianya membebaskan orang daripada terikat kaku kepada sistem. Orang bergerak dengan lebih bebas berbanding bekerja dengan motif. Oleh kerana inti motif ialah tindakan, orang hanya perlu menumpukan tindakan yang akan memudahkan kerja. Hal ini lain dengan Mytheme  yang tidak mempunyai ciri formal. Mytheme digariskan oleh Levi Strauss yang membicarakan mytheme sama dengan phoneme, membezakan erti. Yang kita dengar/ lihat ialah myth, yang “terlihat”. Seorang pengkaji mesti mendapatkan mytheme yang dalamannya. Kejayaan seseorang yang menemukan mytheme sesuatu cerita bergantung kepada kepintarannya, ditentukan oleh factor subjektif, sesuai dengan anggapan Raymond Boudon tentang struktur yang kabur, dan keunggulan strukturalisme bukan disebabkan metodnya (1971: 1) mytheme yang ditemukan oleh seseorang pengkaji mungkin lain daripada yang ditemui oleh pengkaji lain. Ini ditemui dalam kajian Levi Strauss. Namun, mungkin ada kesan lain, malah mungkin bertentangan, kerana ada yang hanya meniru cara bekerja Levi Strauss. Pencarian mytheme oleh Levi Strauss berbeza dengan formalisme yang bergerak dengan konsep konkrit – watak, alur, motif, gaya - dan tugas pengkaji hanya menemukannya dalam buku. Dengan begitu, cara kerja Levi Strauss dengan strukturalisme hakikat kedua (Umar Junus, 1988b: 14-19), misalnya Goldman.

Kelebihan teori strukturalisme seterusnya yang dapat dikesan ialah membuka pelbagai interpretasi karya . Kejayaan seorang menemukan tema dan persoalan sesebuah karya bergantung kepada kebijaksanaanya. Namun, jika seseorang pengkaji mengajukan penemuan mytheme yang berlainan atau bertentangan dengan pengkaji lain, ianya boleh diterima. Tetapi mytheme yang bertentangan perlu hadir dengan argumentasi yang meyakinkan sehingga orang tidak mungkin mengatakan mytheme itu tidak kukuh. Ini perlu diseratai dengan persoalan lain. Kita tidak mungkin menyalahkan seseorang kerana mempunyai kesimpulan lain dengan sesuatu cerita dan ini merupakan fenomena biasa dalam sejarah sastera. Reaksi pembaca suatu masa tidak perlu sama dengan reaksi pembaca sebelum dan sesudahya. Ini ditonjolkan oleh teori resepsi sastera atau reaksi pembaca yang dianggap dipelopori oleh Hans Robert Jauss dan Wolfgang Iser (Umar Junus, 1985). Malah, pembacaan suatu karya oleh seseorang pada dua masa berbeza mungkin melahirkan interpretasi yang berbeza.


Kelemahan atau Kekurangan Teori Strukturalisme  

Karya sastera diasingkan dari konteks historis iaitu dilepaskan dari sejarahnya. Teori Strukturalisme pengkajian maknanya menekankan pada karya sastera itu sendiri. Makna yang murni dan jujur adalah makna yang sebenar-benarnya sebuah karya sasetra. Bukan terkait dengan emosi pengarang ketika menciptakannya atau pembaca dalam memahami keterkaitan ceritanya. Strukturalisme adalah teori yang model analisisnya secara struktural. Teori formalisme ini lebih berfokus pada penggunaan bahasa sastera. Bahasa digunakan untuk berkomunikasi tetapi dalam bidang sastera fungsi bahasa berlainan iaitu untuk mewujudkan pandangan atau persepsi yang berlainan daripada yang biasa. Namun hal itu telah menjadikan karya sastera lepas dari hakikatnya. Teori ini bersifat otonom dalam hal pemaknaannya. Berdiri sendiri tanpa memperhatikan aspek sosiologis ataupun konteks sosial sejarahnya. Pada hakikatnya sebuah karya berhubungan dengan karya yang lainnya. Dengan kata lain ada perbandingan latar belakang sejarah antara teks satu dengan teks yang lain. Menurut Teori Intertekstual, tidak ada  sebuah teks pun yang sungguh-sungguh mandiri, dalam erti bahawa penciptaan dan pembacaannya tidak dapat dilakukan tanpa adanya teks-teks lain. (A Teeuw, 1991:145)  Karya sastera tidak dapat dilepaskan dari unsur-unsur yang berada di luar teksnya karana karya sastera bukanlah sesuatu yang bersifat otonom iaitu keadaan lepas dari lingkungan sosialnya dan objektif. Pernyataan tersebut telah membuat teori struktural lemah dalam hal analisisnya.

Kekurangan teori Strukturalisme seterusnya adalah tidak berusaha menemukan pengarang dan latar belakang karya sastera. Ada perkembangan strukturalisme dirangsang oleh formalise Rusia, terutama Vladimir Propp (1972) mengembangkan sistematik kajian cerita rakyat. Menurutnya, satu cerita terdiri daripada motif-motif yang unsur utamanya fungsi. Orang akan dapat mempelajari cerita berdasarkan unsur pembentukannya yang lebih kecil. Tidak seperti formalisme, Seorang seniman dianggap sebagai ketua atau pembantu teknik. Mereka cuba mengasaskan satu kepakaran menulis dari perspektif teknikal. Prop menumpukan kepada cerita rakyat yang sama mitosnya dengan  Indian Amerika yagng dikaji oleh Levi Strauss (1972) yang merupakan tokoh strukturalisme. Orang tidak akan berusaha menemukan pengarang cerita rakyat kerana memang dianggap tidak dikenali. Cerita rakyat tidak pernah meletakkan nama pengarang. Malah dianggap tidak ada pengarang dan milik sesipa sahaja. Hal ini dapat dihubungkan dengan keterangan Fouvault (1981: 58) tentang banyak wacana yang hidup tanpa pengarang. Suatu cerita yang dianggap mandiri, bebas daripada pengarang. Kerana itu mereka dapat mengembangkan sistematik yang membebaskan karya daripada pengarang, yang mencirikan formalis dan strukturalisme. Orang juga dapat mengabaikan factor keindahan, kerana unsur utama bukan keindahan, tetapi cerita.   


Strukturalisme mengabaikan adanya pengarang sebagai pemberi makna dan pencetus idea. Menurut A. Teeuw dalam bukunya yang berjudul Sastra dan Ilmu Sastra menyatakan bahwa analisis struktural bertujuan untuk membongkar dan memaparkan unsur-unsur dalam teks secara keseluruhan agar mendapatkan makna yang menyeluruh. (1991:135) Berdasarkan pernyataan tersebut, strukturalisme merungkai satu per satu unsur-unsur yang membangunkan karya sastera tersebut. Unsur-unsur tersebut kemudian dihubungkan sehingga memperoleh makna yang jelas. Strukturalisme tidak memandang pengarang dan pembaca sebagai pemberi makna sebuah karya sastera. Malah, menurut strukturalisme, karya sastra bukan merupakan ungkapan batin seorang pengarang atau suatu bentuk penerimaan pembaca. Karya sastra merupakan satu struktur yang bermakna yang membangun dirinya sendiri dengan mengabaikan pengarang sebagai pemberi makna. cara makna yang ingin disampaikan oleh pengarang lebih penting daripada apa yang ingin disampaikan. Pendekatan ini menganggap pengarang tidak berkuasa menentukan mesej yang disampaikan oleh karyanya kerana kuasa pemaknaan terletak pada sistem universal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan