Isnin, 25 April 2016

oleh : Nurul  Idayu Bt Mohamed Yaacob

PERMATAKU

Ibu
Kau umpama permata yang bersinar
Sinarmu  ibarat mutiara yang menyinari hidupku
Jasamu bak pepasir di pantai yang tak terbilangnya
Kasihmu umpama dasar lautan yang tiada penghujung

Ibu,
Penderitaanmu tidak kau zahirkan
Kesengsaraan dirimu tidak kau ungkapkan
Betapa tabahnya dirimu
Dalam membesar dan mendidik diri ini

Ibu,
Setiap bicaramu memberi sejuta makna
Memberiku kekuatan hati pabila ku jatuh
Memberiku semangat saatku lemah

Ibu,
Kau keluar mencari nafkah
Bagi memberi keselesaan hidupku
Memberi perlindungan kepadaku
Penat lelahmu tidak pernah terukir diwajahmu

Ketahuilah ibu,
Aku amat menyayangi dirimu
Kau telah mewarnai hidupku yang kelam
Betapa dirimu amat bererti bagiku
Kau tiada bandingan dan tiada pengganti
Engkaulah ibuku yang sangat mulia dalam hatiku



Bersujud KepadaMU

Allah
Sungguh alpa hambamu ini
Kerana diriku sibuk mengejar kemanisan dunia
Leka mengecapi  kemewahan dunia
Tanpaku sedari diriku sudah jauh dari duniaMu

Allah
Aku sering kali lupa akan dirimu
Ku terlalu mengemis cinta manusia
Ku kehausan cinta manusia
Sehinggaku lupa cintamu adalah kekal abadi

Allah
Sungguh gelapnya hati hambamu ini
Ku membayangkan kenikmatan dunia semata
Ku membayangkan janji manusia sahaja
Sehingga aku lupa janji syurgaMu

Allah
Dengarkanlah rintihan insan kerdil ini
Ku mohon keampunan darimu
Ku bersujud kepadamu
Meminta pentunjukmu darimu
Untuk meneruskan kehidupan dengan keredhaamu


Berhenti mencintaimu

Seharusnya aku undur diri saat kau menolakku
Seharusnya aku pergi saat hati kau tidak perlukan aku
Apakah daya ku terus mencintaimu
Menanti ucapan cinta sememangnya tidak pasti

Aku terus bertahan sekuat hatiku
Biar kau merasa betapa sucinya cintaku
Biar kau merasa betapa tulusnya hatiku
Aku takut patah hati, aku takut jauh darimu

Melupakanmu ibarat menikam jantungku
Tahukah kau perkataanmu melukai dinding hatiku
Berteman itu indah tetapi aku tidak setuju
Aku ingin hidup semati denganmu

Kau beri pujian buat diriku tinggi
Kau beri harapan seperti langit sentiasa cerah
Kau beri kasih sayang  membuat diriku bahagia
Namun kenyataannya tidak semanis inginku

Salahku terlanjur ingin semua yang ada padamu
Salahku terlalu berkhayal indah bersamamu
Sebelum cinta ini hancur semampu aku rela
Berhenti mencintaimu walaupun perit rasa dihati

Mohon ajari aku cara melupakanmu
Agar aku dapat kuatkan hati untuk melupakanmu
Supaya diriku tidak dibelenggu dengan bayanganmu
Mohon jangan datang lagi dalam hidupku
Ku belajar untuk berhenti mencintaimu


Tiada ulasan:

Catat Ulasan